Hoe het misging met deze peperdure sapmachine uit Silicon Valley

Het zijn zware tijden voor Juicero, de maker van een slimme sapcentrifuge die symbool is komen te staan voor soms nutteloze hypes uit Silicon Valley. Het bedrijf kreeg zonder problemen 120 miljoen dollar van investeerders, waaronder Google, om een fruitpers te ontwikkelen, maar hoe al dat geld er is gekomen, is nu de vraag.
De pers is op z’n zachtst gezegd geen succes. Daarom moet een kwart van de medewerkers worden ontslagen en gaat de prijs van de centrifuges verder omlaag. Het moet Juicero nieuw levensbloed geven. Het personeel van Juicero werd op de hoogte gebracht in een brief, die in handen is gekomen van tijdschrift Fortune.

De Juicero-centrifuge, die via wifi verbinding met internet kan maken, kwam in maart vorig jaar op de markt voor 699 dollar. Het apparaat kan alleen speciale design-zakjes met gesnipperde organische groente en fruit persen. Voor het persen moet het apparaat de QR-code op het zakje scannen. Om die zakjes te krijgen, moeten gebruikers een abonnement afsluiten bij Juicero. Elke week krijgen ze vijf zakjes, van 5 tot 7 dollar per stuk.


Luxevoorwerp

Juicero kreeg vanaf het begin veel kritiek, het apparaat wordt gezien als het ultieme luxevoorwerp. Een overdreven geavanceerde oplossing voor een probleem dat geen probleem is, zeiden critici. Al na een paar maanden zakte de prijs naar 399 dollar. Tot overmaat van ramp ontdekte persbureau Bloomberg dat mensen zelf in staat waren, met spierkracht, om sap uit een zakje te drukken. De pers was daar helemaal niet voor nodig.
,,De huidige prijs voor de pers en de zakjes zijn niet realistisch”, meldt topman Jeff Dunn nu in zijn brief. Juicero werkt aan een opvolger. Hoe die er uit komt te zien en wat hij moet kunnen, is nog niet bekend.

Bron: AD.nl – ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *