Het boek: Business Bloopers

2015-02-17 Business_Bloopers_cover_2015_A5

NIEUW! BUSINESS BLOOPERS
De belangrijkste lessen uit meer dan 175 pijnlijke bedrijfsuitglijders en miljoenenverslindende marketingmissers.

 

Gepubliceerd in maart 2015 | Paperback | 256 pagina’s | € 17,95 incl. btw
ISBN 978-94-625-4271-6

Bestel nu jouw exemplaar bij bol.com of bij Managementboek.nl.
Wil je een gesigneerd exemplaar? Dat kun je bestellen bij Frans Reichardt.


BUSINESS BLOOPERS
bevat een vermakelijke en leerzame bloemlezing van fouten die bedrijven en overheden in binnen- en buitenland maken. Van de ondergang van Google Glass, Hyves en Buckler, de verkoop van bol.com door Bertelsmann tot het mislukken van Sport7 en Talpa. Van beroemde en beruchte mislukkingen tot onhandige reclameslogans of vertaalblunders. Van legendarische mislukkingen uit binnen- en buitenland, zoals New Coke, de Ford Edsel en Exota, miljoenenverslindende zeperds als de SS Rotterdam en de Betuwelijn, tot en met recente blunders zoals de social media blooper van Trijntje Oosterhuis.

BUSINESS BLOOPERS laat zien hoe het écht zit en wat we kunnen leren van de fouten van anderen. Wil je weten wat ‘corporate Alzheimer’ is, waarom het makkelijker is het Buckler-debacle toe te schrijven aan een grap van Youp van ‘t Hek dan kritisch te kijken naar de kwaliteit van het product, de prijs en de concurrentie? Wil je weten hoe je mislukkingen kunt voorkomen door goed te luisteren naar je klanten? Je leest het in BUSINESS BLOOPERS. De auteurs van leggen op pijnlijke wijze bloot wat er misging en laten zien wat we hiervan kunnen leren.

WAT ZEGGEN ANDEREN OVER BUSINESS BLOOPERS?

“Van fouten kun je leren, zeggen velen. Welnu, met dit boek kan dat niet fout gaan. Een heerlijk overzicht van de grootste blunders van anderen. Dat is dus leren en smullen tegelijk!”
Jurgen Appelo, auteur van #Workout | Management 3.0

“Mislukkingen in het verleden zijn de fundamenten van een succesverhaal in de toekomst. Hierdoor maakt het lezen van Business Bloopers veel los bij mij. Dit boek is van onschatbare waarde als je je openstelt voor deze ervaringen en ervan wilt leren.”
Atilla Aytekin, CEO en mede-oprichter Orangegames en Triodor Software

“Business Bloopers is een lekker leesbaar boek. Een feest der herkenning. Namen die we allang vergeten waren, komen weer voorbij. Niet alleen de namen, maar de hele case. Goed gedocumenteerd, duidelijk beschreven en met prima businesslessen! Het boek is een must voor elke marketeer, want er valt veel te leren. Roze brillen en oogkleppen: een gevaarlijke combinatie.”
Rob Benjamens, partner Brand & Business Architects

“Door elke fout te omarmen als leermoment, kom je verder in het leven. Deze harde, maar wijze ondernemersles leerde ik al jong. Als faalangst in onze samenleving de maatstaf wordt, zullen innovatie en ondernemerschap verdwijnen. Dit boek helpt ons te leren van oude fouten, zodat we de kans krijgen om weer leerzame nieuwe fouten te maken.”
Arko van Brakel, algemeen directeur De Baak, instituut voor leiderschap en ondernemerschap

“Stop niet na een fout. Dan maak je twee fouten op rij.”
Wim Jansen, oud-voetbalprof

“Business Bloopers bevat een vermakelijke opsomming missers. Immers, geen grotere vreugde dan Schadenfreude. En iedere generatie zal opnieuw dezelfde fouten maken. Gelukkig maar, ondernemen is risico nemen en dus – vaak – falen.”
Jort Kelder, journalist & tv-presentator

“De grootste blooper die je kunt maken, is Business Bloopers niet lezen. Van kippenvel tot tenenkrommend. Van onwaarschijnljk dom tot domme pech. Een unieke verzameling businessbloopers, gemaakt door mensen die durfden te falen en door de auteurs helder beschreven en ontleed.”
Harry Kerklaan, conceptontwikkelaar & speechschrijver

Mijn domme vraag aan premier Van Agt. Mijn veel te hoogdravende voorzetten in een gesprek met Johan Cruijff. Mijn gesteggel met bankpresident Klaas Knot. Mijn gebrek aan interesse tijdens een vraaggesprek met een soapsterretje. Fouten, toen en nu. Als interviewer verricht je letterlijk en figuurlijk mensenwerk, en dus is het voortdurend vallen en opstaan. Eén ding weet ik zeker: van applaus leer je niks. Van kritiek des te meer. Ik zeg vaak tegen mezelf: blijf je eigen oppositie organiseren, zoek mensen op die zoveel van je houden dat ze bereid zijn je met recht en reden te tuchtigen. Moedig voorwaarts.
Frénk van der Linden, interviewer KRO/NCRV, de Volkskrant, NTR

“Het leuke aan Business Bloopers is natuurlijk de geschiedenis. Je kijkt terug, soms met wat meewarigheid en ongeloof. Hoe kon dat in vredesnaam gebeuren? Collectieve blindheid? Het spannende aan dit boek is dat in de huidige marketingpraktijk bloopers dagelijks plaatsvinden: ‘accidents waiting to happen’. Het zijn de sterke en almachtige spelers van nu, succesvolle bedrijven en sterke merken die ineens hun ‘mojo’ kwijt zijn. Vaak op exact dezelfde manier als de cases in dit boek. Hadden ze nou maar beter even teruggekeken…..”
René Repko, Chief Marketing Officer Rituals

“Fouten maken mag. Of beter: fouten maken móet! Om van te leren en het daarna weer beter te doen. Er is maar één fout die in een High Performance Organisatie nooit wordt gemaakt: dezelfde fout. De schrijvers hebben in dit boek een grote hoeveelheid aan fouten beschreven. Fouten om van te leren. Er niet van leren, dat is pas echt een ‘businessblooper’. Veel lees- en leerplezier!”
Marco Schreurs, marketing directeur Direction en HPO Center en auteur van Animal Firm en Een High Performance Organisatie… wat is dat?

“Management leer je met vallen en opstaan. Maar het helpt natuurlijk als je weet waar anderen al eerder over gestruikeld zijn. Business Bloopers is een feest van herkenning, leedvermaak én confrontatie. Want ik geeft eerlijk toe dat er verschillende producten en diensten voorbijkomen waarvan ik destijds dacht: dát is een goed idee!”
Ben Tiggelaar, schrijver & trainer

“Je kunt falen of succesvol aantonen dat iets niet werkt. Wie experimenteert en innoveert, moet falen niet alleen accepteren, maar zelfs omarmen. Soms heb je een boek nodig om dat te leren.“
Boris Veldhuijzen van Zanten, Founder & CEO TheNextWeb.com

“Als (junior) brand manager was ik verantwoordelijk voor het op de markt brengen van een yoghurt frisdrank. Dat was mijn doel. Koste wat kost. Dat het product niet goed genoeg was, wuifde ik weg. De directie had eerder moeten ingrijpen en zo veel kosten moeten besparen.”
Roel Wolbrink, oprichter New Tailor en auteur van Business Etiquette 3.0