Apple erkent antenneprobleem iPhone 4

Ze gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank, de iPhones van Apple. Maar op 16 juli 2010 gaf Apple tijdens een persconferentie met zoveel woorden toe dat het toch niet helemaal goed zat met de antenne die verwerkt was in de metalen rand om het apparaatje. Als je beide uiteinden tegelijk aanraakte zou de ontvangst kunnen wegvallen en dat hoort natuurlijk niet bij een mobiele telefoon. Apple kondigde aan dat er hoesjes beschikbaar zouden worden gesteld voor degenen die een iPhone-4 hadden gekocht. Of het helpt is nog maar de vraag. Je krijgt de indruk dat hier weer sprake is van een klassieke clash tussen techniek en marketing: de marketeers hebben altijd haast en willen nieuwe (versies van) producten zo snel mogelijk introduceren, al is het nieuwe product technisch nog niet helemaal perfect. Een belangrijke oorzaak van business blunders, zoals ook in het boek wordt beschreven. Maar de website van Spits van 21 juli 2010 geeft aan dat hier eerder sprake is van een clash tussen design en techniek. De designers bepalen hoe een Apple product er uit moeten zien en de techniek moet maar zorgen dat het vervolgens allemaal ook nog werkt. We moeten inderdaad vaststellen dat de designafdeling van Apple in de afgelopen decennia een van de belangrijkste aanjagers van de successen van Apple is geweest. Maar nu lijkt het toch te zijn misgegaan. Hoe je het ook wendt of keert met die iPhone4: er is in ieder geval geblunderd. Zelfs Apple kan dit dus overkomen, al heeft het merk nog steeds een grote schare trouwe fans, zoals uit allerlei discussiegroepen op internet blijkt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *